ofke

Öfkeyi Yenmek

Öfke engellenmişlik, tehdit altında olmak, haksızlığa uğramak, saldırıya uğramak gibi olumsuz durumlarda verdiğimiz normal bir duygusal tepkidir. Zaman zaman hepimiz bu gibi durumlarla karşılaştığımızdan öfkelenebiliriz. Öfke duygusunda genelde kendimizi tehlikede hisseder ve buna karşı koymaya çalışırız. Kişileri sıkıntıya sokan genellikle öfkelenmeleri değil, öfke duygusuyla nasıl başa çıktıklarıdır. Öfkenin ifade edilmesini bir doğru üzerinde düşünürsek hiç ifade etmemek bir uçta, saldırganlık da diğer uçtadır. Öfkeyi hiç ifade etmemek ileride daha büyük birikmelere ve patlamalara yol açabilir, karşıdaki kişinin rahatsızlığımızı anlama ihtimalini düşürür ve değişime giden yolu tıkar. Öfkeyi sözel ya da fiziksel saldırganlıkla ortaya koymak ise hem karşıdaki kişiye zarar verir hem de öfkelenen ve saldırganlaşan kişinin sonrasında muhtemelen pişmanlık hissetmesine, ilişkilerinin bozulmasına ve tamir etmesi gereken yeni yaşantılara sebep olur. Dolayısıyla hepimiz öfkemizi sağlıklı bir şekilde ifade etmenin yollarını bulmalıyız. Bunun için yapabileceklerimiz şunlardır:

  • Tipik olarak sizi öfkelendiren olayların ve kavramların bir listesini yapın. Sizi tam olarak neyin öfkelendirdiğini tespit etmeye çalışın ve öfkenizi tetikleyen olaylarla karşı karşıya kaldığınızda farkındalığınızı arttırmaya çalışın. Öfkenizin tırmandığını nasıl hissedebilirsiniz? Patlama noktanız neresi? Kontrol gücünüzün azaldığını hissediyor musunuz?
  • Öfkenizi tetikleyen olaylarla ilgili talep edebileceklerinizi, beklentilerinizi kendinizin ve karşı tarafın haklarını netleştirmeye çalışın.
  • Eğer herhangi bir yaşantınızın içinde öfkenizin hızla yükseldiğini hissediyorsanız kendinizi konudan geçici bir süre için uzaklaştırmaya çalışın. Eğer mümkünse öfkeniz kontrol edebileceğiniz bir seviyeye gelene kadar ortamdan fiziksel olarak uzaklaşın. Fiziksel uzaklaşma mümkün değilse dikkatinizi başka bir nesneye/ kişiye/rahatlatıcı bir hayale vermeye çalışın.
  • Öfkelendiğiniz konuyla ilgili kendinizi ifade ederken karşı tarafı incitici bir tutum içerisinde olmak sizi çözüme yaklaştırmaz. Yakınmacı değil sorun çözücü bir tavır takının. Hissettiklerinizi ve taleplerinizi açıkça dile getirin.

 

Eğer öfkenizi sağlıklı bir şekilde ifade etmekle ilgili kendiniz attığınız adımlar yetersiz kalırsa profesyonel destek için merkezimize başvurabilirsiniz.